Skontaktuj się z Nami Tutaj
Technologie i trendy

Amortyzator LA40 QR — szybkie i komfortowe zwolnienie

W celu poprawy ergonomii pracy personelu medycznego oraz zwiększenia komfortu pacjentów zmuszonych do przebywania na łóżkach, firma LINAK® opracowała unikalny amortyzator wewnętrzny, stworzony z myślą o siłowniku liniowym LA40 QR.

Siłownik ten często wykorzystywany jest do regulacji oparcia w przypadku wielu rodzajów łóżek opieki medycznej, w których funkcja szybkiego zwolnienia może okazać się niezbędna w sytuacjach awaryjnych. Amortyzator pomaga personelowi w szybkim, awaryjnym opuszczaniu oparcia, jednocześnie gwarantując pacjentom wymagany poziom komfortu.

Na co należy zwrócić uwagę podczas testowania amortyzatora LA40 QR w przypadku zastosowań w opiece medycznej

  • Zalecamy zachowanie co najmniej 30-minutowego czasu postoju pomiędzy poszczególnymi aktywacjami
  • Wydajność siłownika będzie uzależniona od rodzaju i wielkości obciążeń testowych
  • Wydajność siłownika będzie uzależniona od rozłożenia obciążenia na oparciu
  • Wykorzystanie obciążników zamiast przeprowadzenia testów z człowiekiem skutkowało będzie uzyskaniem różnych wyników, ponieważ amortyzator został zaprojektowany do użytkowania w warunkach rzeczywistych

Najczęściej zadawane pytania

Ile wynosi zalecany cykl pracy amortyzatora LA40 QR, aby możliwe było utrzymanie takiej samej wydajności przy każdej aktywacji?

W celu uzyskania wiarygodnych wyników podczas przeprowadzania testów, zaleca się zachowanie co najmniej 30-minutowego czasu przestoju pomiędzy każdą aktywacją (czas zalecany to 60 minut). W przypadku zignorowania powyższych zaleceń, wraz ze wzrostem temperatury wewnątrz amortyzatora, nastąpi pogorszenie efektu amortyzacji. Spowoduje to zwiększenie prędkości kątowej opuszczania oparcia, którego przyczyną będzie zmniejszenie oporu w obrębie całego systemu siłowników.

Jaki będzie skutek wykorzystywania amortyzatora LA40 QR z dużą częstotliwością?

Spowoduje to zwiększenie prędkości kątowej z uwagi na zmniejszenie oporu w obrębie całego systemu siłowników. Dodatkowo, doprowadzi to do nadmiernego zwiększenia temperatury płynu znajdującego się wewnątrz amortyzatora, co w konsekwencji będzie skutkowało zestaleniem i uszkodzeniem amortyzatora.

Czy do sprawdzenia działania amortyzatora LA40 QR można wykorzystać obciążniki?

Należy pamiętać, że umiejscowienie i wykorzystanie obciążników będzie miało istotny wpływ na działanie amortyzatora LA40 QR.
Najbardziej realistyczne wyniki testów można uzyskać, przeprowadzając próby z udziałem człowieka.

W celu przeprowadzenia testów dotyczących amortyzatora LA40 QR można wykorzystać obciążniki, o ile ich rozmieszczenie na ramie łóżka będzie możliwie jak najbardziej zbliżone do rozkładu masy ciała człowieka.
Należy unikać rozmieszczania obciążników w sposób odbiegający od realiów. Przykładem nieprawidłowego rozmieszczenia obciążników może być umieszczenie wszystkich obciążników w górnej lub w środkowej części ramy podpierającej plecy. W takim przypadku składanie będzie przebiegać znacznie szybciej.

Należy pamiętać, że obciążniki zawsze będą powodowały większą szybkość opuszczania w porównaniu z ciężarem człowieka, z uwagi na inny rozkład kinetyczny ciężaru na ramie łóżka.

Czy opór amortyzacji będzie rósł wraz z coraz większym obciążeniem?

Nie, opór amortyzatora zawsze będzie taki sam. Oznacza to, że w przypadku większego obciążenia ramy uzyskamy większą prędkość opuszczania.

Czy amortyzator LA40 QR należy testować z wykorzystaniem żyrafy pneumatycznej czy na układzie pneumatycznym?

Amortyzatora LA40 QR nie należy testować z wykorzystaniem żyrafy pneumatycznej ani układu pneumatycznego. Tego typu testy prowadzą do uzyskiwania niedokładnych wyników.

Należy pamiętać, że w przypadku zatrzymywania szybkiego ruchu potrzebna będzie ingerencja z zewnątrz. Krańcowy ogranicznik mechaniczny znajdujący się wewnątrz siłownika nie jest przeznaczony do zatrzymywania ruchu podczas szybkiego zwolnienia.

Dlaczego oparcie opuszcza się zbyt szybko?

W przypadku zignorowania wskazówek dotyczących zalecanego czasu przestoju pomiędzy poszczególnymi aktywacjami, każde uruchomienie amortyzatora będzie skutkowało zwiększeniem prędkości opuszczania. Jeśli siłownik zostanie poddany większemu obciążeniu niż zalecane, skutkiem będzie zwiększenie prędkości opuszczania.

Dlaczego oparcie opuszcza się zbyt wolno?

Taka sytuacja może być spowodowana niewielkim obciążeniem siłownika, lecz niekoniecznie niewielkim obciążeniem całej aplikacji — przykładem takiej sytuacji może być duży kąt nachylenia tylnej ramy łóżka. W takim przypadku amortyzator może nie zadziałać w ogóle lub aktywować się w sposób przerywany.

Ile wynosi minimalne obciążenie oparcia wymagane do aktywacji amortyzatora?

Z uwagi na różnice w kinematyce mechanicznej każdego zastosowania oraz skok gwintu wrzeciona, nie ma możliwości wskazania minimalnego obciążenia powodującego aktywację amortyzatora, które należałoby umieścić na ramie. Zamiast tego możemy podać jedynie przybliżoną siłę oddziałującą na siłownik, niezbędną do aktywacji amortyzatora wynoszącą pomiędzy 750 a 1300 N.

Co spowoduje aktywację funkcji amortyzacji?

Amortyzator zostanie aktywowany w przypadku wystąpienia przyspieszenia oraz przy dużej prędkości obrotowej wrzeciona.

Czy amortyzator obrotowy przesuwa się wzdłuż wrzeciona podczas wysuwu i wsuwu siłownika? Czy droga jego przemieszczania się jest w jakikolwiek sposób ograniczona mechanicznie? Czy stale obraca się on podczas ruchu siłownika?

Amortyzator jest połączony i przez cały czas obraca się z taką samą prędkością co wrzeciono.

Gdy ruch skokowy osiągnie odpowiednio dużą prędkość, aktywowana zostanie funkcja amortyzacji.

Funkcja amortyzacji nie jest ograniczona do żadnej pozycji skoku, w związku z czym może być aktywowana w odniesieniu do wszystkich pozycji skoku.

Jaki typ amortyzatora stosowany jest w amortyzatorze LA40 QR? Czy można wykorzystać inny typ amortyzatora?

Istnieje tylko jeden typ amortyzatora — jest to amortyzator wypełniony olejem silikonowym.

Czy można dostosować punkt sprzężenia do określonej pozycji skoku?

Nie, nie ma takiej możliwości. Punkt sprzężenia dotyczy obniżania prędkości, a nie długości skoku.

Co w przypadku, jeśli mechanizm sprzęgający amortyzatora ulegnie uszkodzeniu?

W przypadku uszkodzenia, pozostałe funkcje siłownika będą działać prawidłowo — kwestia ta nie zagraża dodatkowo bezpieczeństwu. Niemniej jednak, podczas ruchu mogą pojawić się nieoczekiwane dźwięki, w zależności od rodzaju awarii mechanizmu.

Czy funkcja amortyzacji wpływa na okres użytkowania?

Nie, funkcja amortyzacji zapewnia standardowy okres użytkowania QR.

Dlaczego podczas aktywacji amortyzatora słychać dźwięk klikania?

Ten dźwięk jest standardowym dźwiękiem pojawiającym się podczas aktywacji amortyzatora. Amortyzator działa na zasadzie sprzęgła, w którym obciążenie amortyzatora przenoszone jest pomiędzy dwoma metalowymi elementami, co z kolei skutkuje pojawianiem się dźwięku klikania podczas każdej jego aktywacji.

Czy amortyzator LA40 QR jest głośniejszy od LA40 QR?

Funkcja amortyzacji nie powoduje dodatkowego hałasu w porównaniu z wersją LA40 QR.

Po aktywacji amortyzatora słyszalny jest niski dźwięk kliknięcia. Jeżeli obciążenie będzie zbyt małe, amortyzator wyłączy się i włączy ponownie po osiągnięciu odpowiedniej prędkości.

Dźwięk klikania będzie towarzyszył każdej aktywacji amortyzatora.

Czy istnieją modele 3D pozwalające lepiej zobrazować działanie siłownika?

Tak, do użytku wewnętrznego. W celu uzyskania dalszych informacji prosimy kontaktować się z inżynierem ds. sprzedaży, odpowiedzialnym za obsługę Państwa oddziału.

Pliki

LA40 – karta danych produktu

Zobacz kartę danych produktu w wersji online lub pobierz dokument w formacie PDF.

LA40 QR Damper - komfortowe szybkie zwolnienie

Dzięki siłownikowi LA40 w wersji Quick Release z amortyzatorem poprawiasz bezpieczeństwo personelu medycznego i zwiększasz komfort pacjentów leżących w łóżku.

Masz pytanie?

- Nasz zespół z przyjemnością udzieli Ci pomocy w kwestiach technicznych, przy realizacji nowych projektów oraz wszelkiego innego wsparcia.

Kontakt